Konditeremben a kenőzsírról

Aki testépítéssel foglalkozik akár, amatőr szinten is, valószínűleg már megtapasztalta, hogy nem mindegy milyen konditerembe járunk. A termek felszereltsége nagyon változó lehet, de általában mindegyikben megtalálhatóak az alap gyakorlatok elvégzéséhez szükséges gépek. Manapság, a testépítő trendek alakulásának megfelelően a legtöbb edzés központban már külön kardio részleg is van, ahol edzés után vagy előtt végrehajthatjuk a kardio edzésünket is. Edzés módszertől függően, mindenkinek el kell döntenie, hogy az erősítő edzés előtt vagy után végzi a kardio edzést. Érdemes személyi edző véleményét is kikérni a témában.

Nemrég elkezdtem egy új konditerembe járni, mivel nagyon kedvező bérlet árakat kínáltak. Hátulütője is volt azonban a helynek. Annyira régiek voltak a csigás gépek, hogy minden húzásnál nyekeregtek, volt, hogy el is akadtak a zsinórok. Már arra gondoltam viszek magammal kenőzsírt az edzésre és bekenem a gépeket. A hónap végéig úgyis ide fogok járni, ha már megvettem a bérletet. Nem is lenne gond ilyen anyagot vinni, mivel pont múlt hónapban vettem egy doboz kenőzsírt és kicsit eltúloztam a mennyiséget. Csak pár grammra lett volna szükségem, de egy egész dobozzal vettem. Amennyit én használom évekig elég lehet. Holnap le is viszem magammal az edzésre, akár oda is fogom ajándékozni a teremnek, búcsúajándékként a hónap végén.

A megfelelő edzőterem kiválasztása, érthető okokból nagyon fontos. Ne feltétlenül a legközelebbi helyet válasszuk, ha nem elégíti ki az igényeinket. Vegyünk először csak egy alkalmas vagy napi jegyet, ne havi bérletet. Első edzésen ki tudunk minden gépet próbálni. Tervezzünk előre! Főleg kezdő testépítőknek rendkívül fontos, hogy legyen megfelelő edzéstervük, akár több hónapra előre is. Az interneten számos edzéstervből válogathatunk, de megkérhetünk egy személyi edzőt is, hogy segítsen összeállítani a céljaink eléréséhez ideális gyakorlatsorokat. Készüljünk fel, hogy az első kérdése az lesz: mi a célod? Tömegnövelés vagy szálkásítás, csak kiegészítő erősítő edzés valamilyen egyéb sporttevékenység mellett vagy maga a konditermi edzés lesz a legfontosabb sport az életedben. Azt is meg kell vizsgálnunk, hogy heti hány órát tudunk rá szánni. A profik akár napi többször is edzenek, de kezdő szinten is minimum heti 3 alkalom szükséges, hogy látható eredménye is legyen az erőfeszítéseinknek.

A testépítésről szóló írásokban mindig hangsúlyozzák, és nagyon helyesen, hogy maga a konditermi edzés mellett a két legfontosabb dolog a helyes táplálkozás és az elegendő pihenés. A táplálkozás része nagyon összetett tudomány. Ebbe most felesleges is lenne belekezdenem, külön cikksorozatot érdemelne. A másik dolog, a pihenés azonban egyszerűbbnek hangzik, megfelelően véghezvinni, viszont pontos tervezést és rendszeres szokások, napi rutin kialakítását igényli. A szervezet ugyanis a pihenés során fejleszti az edzésben lévő izmokat. Regenerálja őket, oly módon, hogy azok a megnövekedett terhelésnek kitéve, helyt tudjanak állni. Növekednek tehát az izomrostok, amihez elegendő mennyiségű minőségi alvásra  van szükség. Általában egy felnőtt embernek nap 7-8 óra alvás elegendő, egyén függő, sok embernek ennél kevesebb is elég. Az aktív testépítőknek viszont biztos, hogy szükséges ennyi idő a regenerálódáshoz. Az edzések számát sem szabad túlzásba vinni, a pihenőnapokra szükség van. Hosszabb időszakokat figyelembe véve, az is nagyon hasznos lehet, ha pár havonta beiktatunk egy egész  edzés mentes hetet is. Meglátjuk ez csak a fejlődésünket fogja szolgálni. Esetleges betegség vagy húzódások miatt, úgyis rákényszerülünk néha hosszabb pihenőre, ezt az időt ne sajnáljuk. Különösen fontos az is, hogy ha betegek vagyunk, ne erőltessük az edzést, mert csak elhúzódik a gyógyulás időszaka.

Ha mindent elterveztünk, irány az edzőterem. Ne felejtsünk el magunkkal kenőzsírt vinni, az említett példa mutatja, hogy még akár szükség lehet arra is.